In elke geavanceerde industrie zullen de leden de neiging hebben om hun eigen specifieke volkstaal te ontwikkelen, met interne termen die buitenstaanders doorgaans niet hoeven te begrijpen, maar die essentieel zijn voor de belangrijkste spelers om zich ervan bewust te zijn. Jargon scheidt professionals van de niet-deskundigen en het publiek, en het gebruik ervan bespaart ook tijd bij het schrijven en spreken over verschillende concepten.
Een voorbeeld hiervan is de gezondheidszorg, waar veel mensen die werkzaam zijn in medische praktijken de termen “EHR” en “EMR” horen, maar niet helemaal zeker weten waar ze naar verwijzen of wat de verschillen zijn tussen de twee.
Als EHR-aanbieder zien wij bij ADS deze termen vrij vaak door elkaar gebruikt en wilden we het record vestigen wat EMR en EHR zijn en hoe de verschillen op medisch gebied zijn.
Hoe verschillen EMR en EHR?
De eerste stap in het begrijpen van EHR versus EMR is te weten dat EHR staat voor elektronische medische dossiers en EMR staat voor elektronische medische dossiers. Het zijn gelijkaardige toepassingen, maar ze hebben verschillende mogelijkheden waarmee u vertrouwd moet raken. Een EMR reconstrueert de papieren kaart van een patiënt in een digitaal formaat. De term “gezondheid” in het EPD verwijst daarentegen naar de algemene gezondheidstoestand van een patiënt en niet alleen naar medische vragen die aan het licht komen door de diagnose en de resultaten van laboratoriumtests.
Wat zijn elektronische medische dossiers?
In wezen zijn EMV’s digitale versies van papieren kaarten en worden ze op het kantoor van de arts bewaard. In de begindagen van de digitale medische informatie, waren artsen gericht op medische diagnose en behandeling, wat verklaart waarom ze de term “Medisch” in EMV gebruikten.
De belangrijkste voordelen van een EMV zijn onder andere het helpen van artsen bij het bijhouden van gegevens in de loop van de tijd en het identificeren van de patiënten die moeten komen voor een controle, screening of afspraak.
EMV’s helpen artsen ook om een snelle blik te werpen op de basisvitale functies van de patiënt, zoals bloeddruk en gewicht. Tot slot geeft een EMR u een beter beeld van de toestand van de praktijk en hoe u het in het algemeen doet bij de behandeling van patiënten.
Er zijn echter ook enkele nadelen als het gaat om het gebruik van elektronische medische dossiers. Zo kunt u bijvoorbeeld geen informatie over uw patiënten delen buiten het kantoor.
Bedenk wat er gebeurt als u een huisartsenpraktijk runt en u een patiënt doorverwijst naar een specialist, zoals een endocrinoloog. Uw praktijk moet informatie delen met de specialist, maar aangezien de EMV slechts voor intern gebruik door één praktijk is ontworpen, moet uw personeel waarschijnlijk de kaart van de patiënt afdrukken en deze per post of via een beveiligd faxapparaat verzenden, dat is aangewezen als zijnde in overeenstemming met de privacyvereisten van de Health Insurance Portability and Accountability Act of de HIPAA.
Dit betekent dat uw EMR-bestanden op dit punt slechts op dezelfde manier functioneren als papieren dossiers. En wanneer de specialist informatie heeft toe te voegen, kunnen de gegevens niet worden teruggestuurd naar uw EMR zonder dat uw personeel ze eerst intypt uit de gefaxt of gemailde documentatie van de specialist.
Wat zijn elektronische patiëntendossiers?
Een EHR bevat alle gegevens die een EMR heeft, maar laat veel meer toe. Een EPD is ontworpen om alle medische informatie te verzamelen uit alle bronnen van de gezondheidszorg, inclusief meerdere artsen, ziekenhuizen en de patiënt zelf.
Voordelen van het overstappen naar een EHR-systeem zijn onder andere:
Veiligheid in vergelijking met verouderde systemen die gebaseerd zijn op papieren dossiers: U kunt een bepaald aantal medewerkers aanwijzen om in te loggen om toegang te krijgen en dossiers te wijzigen, maar ook om audits uit te voeren om op te sporen wanneer mensen proberen om ongeoorloofde toegang te krijgen.
Beveilig het verzenden en delen van informatie met anderen: De gegevens die u met andere partijen deelt, zoals een specialist of een onderzoek van een ziekenhuis in een andere staat, moeten worden beveiligd, zodat criminele hackers geen kopieën van patiënteninformatie kunnen stelen en geen identiteitsdiefstal en fraude kunnen plegen.
Belangrijke informatie is beschikbaar in noodgevallen: Het EHRM maakt het mogelijk dat patiënteninformatie onmiddellijk beschikbaar is voor de artsen van de spoedeisende hulp met de volledige medische voorgeschiedenis en details over allergieën en andere zaken.
Patiëntenportalen: Via een patiëntenportal kunnen patiënten thuis hun eigen informatie intypen met behulp van een computer met internetverbinding. Dit is veel handiger dan het invullen van stapels papieren formulieren die uw personeel later zelf met de hand moet invoeren.
Toegang tot geavanceerde tools: Een EHR bevat tools om uw team te helpen betere beslissingen te nemen en efficiënter te werken. Zo kunt u met behulp van analyses opkomende gedragspatronen van patiënten opsporen, zoals een toename van het aantal no-shows naar afspraken in een bepaalde postcode of patiëntenpopulatie.
E-voorschrijven: Elektronische versies van traditionele recepten zijn handiger voor de arts, die de gegevens gewoon naar de apotheek moet sturen in plaats van een papiertje te ondertekenen van zijn of haar Rx-pad. Bovendien hoeven patiënten niet te wachten, omdat het medicijn wordt verwerkt terwijl ze van het kantoor van de arts naar de apotheker